Albișoara Brânei – Valea Jepilor (25/05/08)

Albișoara Brânii 2A
Premiera: Radu si Serban Titeica

Ultima Albisoara, a carei escalada apare în nomenclatorul traseelor alpine, are confluenta cu Valea Alba mai sus de confluenta Albisoarelor Gemenelor si a Crucii. Confluenta e caracterizata printr-o spalatura cu roca negricioasa, care poate fi ocolita prin vegetatie, prin dreapta, dupa care, un traverseu spre stînga, ne conduce în firul vaii. În continuare, urcam direct pe fir, pîna la Brîna Vaii Albe, iar de aici spre stînga în Saua Mare, la Monumentul Eroilor.

Urmand firul Vaii Albe, ajungem in dreptul unei spalaturi cu roca de culoare neagra si de aspectul unui triunghi ce se alungeste in perete pana la baza unui horn situat pe fata Caraimanului (stanga cum urcam). Acesta este punctul de patrundere pe firul Albisoarei Branei (a sasea, de la E la V — grad de dificult. 2A). Albisoara Brînei (gr. 2 A), urca paralel cu Albisoara Crucii, si se încheie tot în Saua Mare a Caraimanului.

Escalada pe Albisoara Branei se efectueaza depasind o serie de saritori, destul de frumoase, si pe alocuri relativ dificile, prima saritoare am ocolito, deoarece curgea apa pe ea, prin stanga, trecand peste un horn, peste doua saritoare, am trecut folosind un mic brau aflat in stanga ei, brau foarte expus de altfel, a treia saritoare poate fi trecuta direct iar a patra prezinta doua posibilitati de escalada, prin stanga ei, cum urcam, printr-o fisura evidenta, sau prin dreapta ei peste o surplomba, de la iesirea din a patra saritoare firul albisoarei nu mai pune probleme tehnice.

Ajunsi în Saua Mare a Caraimanului avem de ales între urmatoarele variante :

– coborîre la cabana Caraiman, prin Brîna Mare a Caraimanului, cu marcaj punct rosu, 1/2 ora;

– urcus în Vîrful Caraimanului si mers peste platou la cabana Babele si statia de teleferic – marcaj cruce rosie, 1 ora.

Am ales sa coboram la Cabana Caraiman, unde ne-am uscat hainele, caci ne plouase toata ziua, si apoi am coborat pe Valea Jepilor in Busteni de unde am venit catre Buchele cu masina unor amici foarte amabili, prieteni stiu de ce. La mai mare si mai inalt.